0  |  0

ایجاد نظام "مهارت بنیان" هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای

ایجاد نظام "مهارت بنیان" هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای

وحید افشین‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای از بین فارغ التحصیلان هنرستان‌ها و مراکز کار و دانش دانشجو می‌پذیرد و جامعه هدف این دانشگاه فارغ‌التحصیلان مراکز یاد شده هستند.

افشین‌مهر افزود:‌ در حال حاضر در مقطع کاردانی 94 رشته، کارشناسی ناپیوسته 47 رشته و در مقطع کارشناسی پیوسته هم هفت رشته در دانشگاه فنی و حرفه‌ای موجود است. در مجموع بالغ بر 180 هزار نفر دانشجو دراین دانشگاه در حال تحصیل هستند و آمار دقیق ثبت‌نام امسال هم بهمن ماه اعلام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه عملکرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای به سوی توسعه مقطع کاردانی است، گفت: به رشته‌های کاردانی بیشتر توجه می‌کنیم و قصد داریم آن‌ها را توسعه دهیم، زیرا در کشور با کمبود تکنسین و کمبود نیرو در حوزه‌های مهارتی روبرو هستیم و لازم است سهم خود را در بازار کار افزایش دهیم.

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای از اجرای برنامه «عضو هیئت علمی فنی» خبر داد و افزود: اجرای طرح «عضو هیئت علمی فنی» از شهریور ماه امسال شروع شده است و ما در این طرح به دنبال جذب اعضای هیئت علمی‌ هستیم که علاوه بر توان علمی و پژوهشی بالا از توان مهارتی لازم هم برخوردار باشند.

افشین‌مهر توان مهارتی لازم را شامل توانایی کار حرفه‌ای دانست و در مورد افزایش شهریه در سال جاری هم اظهار کرد: در سال جاری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزایش شهریه نداشته‌ایم .

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای بر ضرورت جذب اعضای هیئت علمی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر حدود 1000 نفر کادر آموزشی داریم که 50 نفر آنان عضو هیئت علمی هستند.

افشین‌مهر ادامه داد: کار استخدام 150 نیروی هیئت علمی که مربوط به فراخوان قدیم است انجام شده است؛ همچنین فراخوان جذب 400 عضو هیئت علمی دیگر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز اعلام و ثبت‌نام‌ها نیز صورت گرفته است.

وی جذب اعضای هیئت علمی،‌ جذب نیروهای مهارتی وبرنامه ریزی برای رشته‌های تحصیلی را از جمله اقدامات و حرکت‌های بزرگی دانست که در طول سه چهار سال گذشته انجام شده است و بیان کرد: سامانه جامع "ناد" در دانشگاه فنی و حرفه‌ای شکل گرفته است که البته نقایصی هم دارد؛ اما تا بهمن ماه این نقایص برطرف می‌شود و این سامانه عامل یکپارچگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای توجه این دانشگاه به جامعه جوانان 17 تا 24 ساله‌ را نقطه قوت این دانشگاه دانست و اظهار کرد: توجه به کارهای مهارتی و برگزاری کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها نیز از جمله نقاط قوت دانشگاه فنی و حرفه‌ای به حساب می‌آید.

افشین‌مهر گفت: ضریب جذب نیروی کار به خصوص در میان کاردان‌های فارغ التحصیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای بالاست.وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود در سال جاری پس از اتمام ثبت نام ترم بهمن حدود 75 تا 80 هزار دانشجوی جدیدالورود داشته باشیم.

 معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه در این دانشگاه صندلی خالی هم در بعضی رشته‌ها وجود دارد گفت: وجود این صندلی‌های خالی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مانند وجود آن در دیگر دانشگاه‌ها نیست؛ زیرا در کشور نیازمند تربیت تکنسین هستیم.

افشین‌مهر درباره رشد جمعیتی دانشگاه هم بیان کرد: رشد جمعیتی دانشگاه تقریبا ثابت است.وی در پاسخ به اینکه برنامه آینده دانشگاه فنی و حرفه‌ای چیست؟ اظهار کرد: بخشی از برنامه‌های آینده توسط بخش آموزش و بخشی از آن به وسیله قسمت پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد. در حال حاضر به دنبال توجه به رشته های کشاورزی باتوجه به نیاز کشور به این رشته ها هستیم.

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای هدف این دانشگاه را تمرکز در رسیدن به محتوای واحد در آموزش کشور و رسیدن به منابع آموزشی یکسان دانست و در پایان اشاره کرد: هدف ما این است که مطمئن شویم دانشجویانی که در دورترین نقطه از کشور در حال تحصیل هستند مانند دانشجویان در نقاط نزدیک به مرکز، در حال آموزش هستند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری ایسنا
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com